Ընդդիմադիրից մինչև վարչապետ. տեսակետների՞, թե՞ գործառույթների տրանսֆորմացիա
![](https://regiontv.am/wp-content/uploads/2024/01/nikol5.jpg)
Վերջերս հասարակության որոշ հատվածի, այդ թվում նրանց մոտ, ովքեր ապրիլյան հեղափոխության օրերին ակտիվ մասնակցություն էին ունեցել կազմակերպվող ակցիաներին, ֆրուստրացիայի որոշ նախանշաններ են նկատվում, ինչը պայմանավորված է նրանով, որ հեղափոխության արդյունքում իրենց պատկերացրած փոփոխություններն այնքան արագ չեն տեղի ունենում կամ այնքան մասշտաբային չեն, որքան նրանք պատկերացնում էին: Արդյունքում, որոշ մարդկանց մոտ հեղափոխության գործում հաջողությանը հասնելու հետևանքով առաջացած էյֆորիան իր տեղն է զիջում խորը հիասթափությանը: Սակայն խնդիրը ոչ այնքան իշխանության եկած մարդկանց խոստումների և իրական քայլերի անհամապատասխանության, որքան ընդդիմադիրի ու երկրի ղեկավարի գործառույթները չտարանջատելու մեջ է:
Ընդդիմադիրի աթոռին նստելիս
Երբ լսում ենք «ընդդիմադիր», պատկերացնում ենք օր ու գիշեր իշխանությունների հասցեին քննադատություններ հնչեցնող գործիչներին, ովքեր ամեն վայրկյան պատրաստ են պաստառներով դուրս գալ փողոց և իրենց բողոքը լսելի դարձնել: Իրականում, սակայն, զարգացած ժողովրդավար երկրներում ընդդիմությունը շատ ավելի լուրջ դեր է խաղում, քան պարզապես տեղին ու անտեղի քննադատել իշխանության ամեն մի քայլը:
Այսպես, կարելի է առանձնացնել ընդդիմության հետևյալ հիմնական գործառույթները.
*իշխանությունների կողմից իրականացվող քաղաքական քայլերի և տեսակետների վերլուծություն և կառուցողական քննադատություն, հիմնական քաղաքական գծի շտկում,
*տնտեսական, սոցիալական, մշակութային կամ արտաքին հարաբերությունների բնագավառում այլընտրանքային ծրագրերի մշակում,
*քաղաքական էլիտայի ռոտացիայի ապահովում:
Այսպես, ընդդիմությունը մի կողմից հավասարակշռող դեր է խաղում և հնարավորություն տալիս քաղաքական խնդիրները դիտարկել տարբեր տեսանկյուններից՝ առաջարկելով այլընտրանքային լուծումներ, ինչը, սակայն, չի նշանակում, որ այդ լուծումները միանշանակ ընդունելի են և կիրառելի: Դա պարզապես երկրի զարգացման բոլոր հնարավոր ուղիների դիտարկման հնարավորություն է: Մյուս կողմից էլ՝ ընդդիմությունը փաստացի վերահսկողական գործառույթ է կատարում՝ թույլ չտալով իշխանական աթոռը ծառայեցնել սեփական շահերին:
Պետք է, սակայն, հաշվի առնել, որ ընդդիմության կողմից առաջարկվող լուծումները բավականին նեղ բնույթ են կրում, ինչը պայմանավորված է մի կողմից նրանով, որ ընդդիմադիր գործիչը հանդես է գալիս տվյալ հասարակական խմբի անունից (ինչը պայմանավորված է կուսակցության էությամբ), մյուս կողմից էլ՝ ընդդիմության գործառույթներով:
Վարչապետի աթոռին նստելիս
Խորհրդարանական քաղաքական համակարգի պայմաններում թեև պետության գլուխը հանդիսանում է նախագահը, սակայն լիազորությունների ու գործառույթների տեսանկյունից երկրի առաջին դեմքը դե ֆակտո վարչապետն է (այսպես, ՀՀ Սահմանադրության համաձայն, գրեթե բոլոր կարևոր քայլերը ներքաղաքական կյանքում և միջազգային հարաբերությունների դաշտում նախագահը իրականացնում է «վարչապետի առաջարկությամբ»), որի գործառույթները բխում են կառավարության կարգավիճակից և գործառույթներից՝ իր ծրագրի հիման վրա մշակել և իրականացնել պետության ներքին և արտաքին քաղաքականությունը: Այս համատեքստում անհրաժեշտ է ուշադրությունը սևեռել մի կարևոր հանգամանքի վրա. ՀՀ Սահմանադրությանը համաձայն՝ ընտրական օրենսգիրքը երաշխավորում է կայուն խորհրդարանական մեծամասնության ձևավորումը, իսկ վարչապետն ընտրվում է պատգամավորների ընդհանուր թվի ձայների մեծամասնությամբ: Այսինքն, ընտրական մեխանիզմը կառավարության ծրագրի ընդունման հարցում արդեն իսկ երաշխիքներ է ստեղծում, և ընդդիմության ձայնն այս պարագայում գրեթե ոչ մի ազդեցություն ունենալ չի կարող:
Այսպիսով (և թող դա տարրական չթվա) վարչապետը, ի տարբերություն այս կամ այն կուսակցության ներկայացուցչի, պարտավոր է գործել և խնդիրներն ընկալել ամբողջ պետության շահերից ելնելով: Ինչը, ինքնաբերաբար, բերում է մի իրավիճակի, երբ հասարակության որոշ խմբերի շահերը կարող են անհրաժեշտ ուշադրության չարժանանալ կամ անգամ զոհաբերվել հանուն պետական շահերի:
Ընկալումների դիսոնանս
Հաշվի առնելով ընդդիմադիր ու իշխանության ղեկին գտնվող քաղաքական գործիչների գործառույթների տարբերությունը, իսկ որոշ դեպքերում անգամ անհամատեղելիությունը, տրամաբանական է, որ երկրում ստեղծվել է մի իրավիճակ, երբ քաղաքական գործիչի դերի այսպիսի կտրուկ փոփոխումը մարդկանց մոտ առաջացրել է ընկալումների դիսոնանս: Նման իրավիճակը պայմանավորված է մի քանի հանգամանքներով.
1.Վարչապետի աթոռին հայտնված անձի առջև դրված է խնդիր ապահովել տնտեսական և քաղաքական համակարգի սահուն (ոչ թե շոկային) փոփոխում՝ երկրում կայունություն պահպանելու համար: Այդ իսկ պատճառով ղեկավար դիրքում հայտնվածը չի կարող միանգամից կոտրել, օրինակ, հարկային, սոցիալական ապահովության համակարգը և այլն:
2.Իշխանության եկած քաղաքական գործիչը պարտավոր է հաշվի առնել նախորդ իշխանությունների կողմից կնքված միջազգային պայմանագրերը և անդամակցությունն այս կամ այն վերպետական կազմակեպություններում: Միայն հետևողականության և շարունակականության սկզբունքներով առաջնորդվելով է հնարավոր քաղաքական գծի փոփոխությունն իրականացնել առանց ցնցումների (եկեք չմոռանանք, որ արտաքին քաղաքականության կտրուկ փոփոխումը կարող է տնտեսական լուրջ հարված հասցնել, իսկ զինված հակամարտության առկայության պարագայում պարզապես կոնֆլիկտի էսկալացիայի հանգեցնել): Իսկ հետևողականության ու շարունակականության սկզբունքներին հետևելը ժամանակ է պահանջում:
3.Երկրում պահպանվող կայունությունը գրեթե միշտ տարբեր խմբերի շահերի բախման հարցում փոխզիջման արդյունք է: Կտրականապես կոտրելով համակարգը և պատերազմ հայտարարելով բոլոր նրանց, ովքեր համաձայն չեն հռչակված քաղաքական և տնտեսական գծի հետ, իշխանության եկած անձը կանգնում է «պատերազմում» միայնակ մնալու և իշխանական աթոռը կորցնելու վտանգի առջև (անգամ այն պարագայում, երբ ներքին լեգիտիմության բարձր վարկանիշ է գրանցել):
Սա, բնականաբար, առանցքային կետերի ոչ ամբողջական ցուցակն է, սակայն անգամ այս նրբությունները հաշվի առնելով՝ հնարավոր է հաղթահարել ֆրուստրացիայի առաջացումը և սկսել ավելի գլոբալ ընկալել երկրում տեղի ունեցող իրադարձությունները: Այլապես ստեղծվում են բարենպաստ պայմաններ, որպեսզի տարիներ շարունակ քաղաքական կյանքում հիասթափություններ ապրած հասարակությունում արագ թափ հավաքեն և զարգանան աբսենտեիստական տրամադրություններ, ինչը լրջորեն կվտանգի քաղաքացիական հասարակության և ժողովրդավարության զարգացումն ու հաստատումը:
Նինա Մարգարյան